موسیقی کناری در شعر کودک
نویسندگان
چکیده مقاله:
در شعر کودک، کمتر شعری را سراغ داریم که در آن از موسیقی کناری یا اَشکالِ مختلف قافیه، نهایت استفاده نشدهباشد. شاعران شعر کودک بهدلیل تأثیر غیرقابل انکار عناصر موسیقایی بیرونی، کناری و درونی، همواره کوشیدهاند این عناصر موسیقایی را به بهترین شکل، بهکار ببرند. محمود کیانوش یکی از شعرای تأثیرگذار و صاحبنظر در عرصه شعر کودک است. این پژوهش که با روش توصیفی – تحلیلی و مبتنی بر نظریات صورتگرایی نوشتهشده، ضمن واکاویِ دو مورد خاص با نامهای قافیه فقیر و غنی از موسیقی کناری در شعر این شاعر، به این نتیجه رسیده که در نخست، محمود کیانوش آگاهانه و مبتنی بر آرای خود پیرامون موسیقی کناری شعر کودک، از قافیههای غنیِ موسیقایی در اشعار خود بهره برده، سپس این قافیهها به شکلی کاملاٌ هنرمندانه و خلّاق و با بسامدهایی معنادار و به دور از هرگونه تصنّع یا تکلّف در اشعار کودکانه او قابل تشخیص است.
منابع مشابه
موسیقی کناری در رباعیات مولانا
یکی از عوامل موسیقی بخش در شعر، موسیقی کناری است که مهمترین جلوههای آن قافیه و ردیف است. مولانا در کاربرد قافیه و ردیف در رباعیهای خود شگفتیهای زیادی از خود نشان داده است. درواقع وی به بار فونتیکی یا موسیقی کناری میاندیشیده است. از اینرو گاه در ساختار کاملاً طبیعی و بیتکلّف برای تأکید و تکمیل وزن یا غنای موسیقایی کلام قافیه و ردیف را در رباعیات خود تکرار میکند یا آن را در مصراع سوم نیز ل...
متن کاملموسیقی کناری در رباعیات مولانا
یکی از عوامل موسیقی بخش در شعر، موسیقی کناری است که مهمترین جلوههای آن قافیه و ردیف است. مولانا در کاربرد قافیه و ردیف در رباعیهای خود شگفتیهای زیادی از خود نشان داده است. درواقع وی به بار فونتیکی یا موسیقی کناری میاندیشیده است. از اینرو گاه در ساختار کاملاً طبیعی و بیتکلّف برای تأکید و تکمیل وزن یا غنای موسیقایی کلام قافیه و ردیف را در رباعیات خود تکرار میکند یا آن را در مصراع سوم نیز ل...
متن کاملبررسی گونهای نو از موسیقی کناری در قصاید خاقانی
موضوع پژوهش حاضر بررسی گونهای از موسیقی کناری در قصاید خاقانی است که تاکنون از نظر مغفول مانده است. خاقانی با بکارگیری حروف قافیه به شیوهی اعنات در قصاید خود و استفاده از آنها در کنار ردیف، ضمن رعایت تناسب با موضوع بیت و افزایش موسیقی کناری، به گونهای هنرمندانه پیام خود را در ذهن خواننده تداعی میکند و با این کار بر موضوع مورد نظر خود نیز تأکید میورزد؛ به عبارت دیگر، شاعر در محور افقی موضو...
متن کاملبررسی موسیقی بیرونی و کناری در اشعار واصفی هروی
یکی از عوامل زیبایی در شعر به ویژه قالبهای کلاسیک استفاده بجا از موسیقی کناری و بیرونی است. مهمترین جلوههای این نوع موسیقی به کارگیری وزن و قافیه و ردیف است. واصفی از جمله شاعرانی است که در این زمینه تحسین بر انگیز کار کرده است. او در ساختار بیشتر اشعار خود بار معنایی و موسیقیایی را به دوش قافیه و ردیف گذاشته است. واصفی گاه واژگانی چون لاله، نرگس، بنفشه، سرخ، غنچه و... را در ردیفهای اشعار خ...
متن کاملموسیقی در شعر کودک (با نگاهی به شعر کودک دهه ی هفتاد)
هدف پایان نامه ی حاضر آن است تا به موسیقی شعر، که اساسی ترین رکن شعر کودک است بپردازد. در این پژوهش سعی بر آن شد؛ تا موسیقی شعر کودک از جوانب مختلف (دیداری، شنیداری و معنوی) مورد بررسی قرار گیرد. روش انجام تحقیق، کتابخانه ای است؛ به این ترتیب که ابتدا پیش نمایی از موضوع «موسیقی شعر» با بررسی و کنکاش در پژوهش های پیشین به دست آمد. سپس به بررسی شعر های کودک دهه ی هفتاد (گروه های سنی الف، ب و ج) ب...
15 صفحه اولموسیقی کناری در دیوان ناصرخسرو
در این پایان نامه مسائل مربوط به شعر وموسیقی کناری آن و همچنین کلیّ? مسایل مربوط به قافیه وردیف ،حاجب و برخی از مصادیق تکرار که در حوز? موسیقی کناری حائز اهمیت بوده مورد بررسی قرار گرفته است . در پایان نامه حاضر تک تک ابیات دیوان قصاید، منظوم? روشنایی نامه و سعادتنامه بعد از خواندن و مورد مداقه قرار گرفتن آمارگیری نیز شده اند و سپس این آمارها تحلیل شده اند . از جمله مطالبی که در این پایان نامه م...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 10 شماره 37
صفحات 11- 30
تاریخ انتشار 2019-09-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023